
Onlinecasinon under kritik
Flertalet nätcasinon har under den senaste tiden kritiserats för sin massiva reklam och sina många reklamkampanjer vilket gjort att bolagens olika ägare tagit avstånd från att stå bakom sina reklamer – men trots detta fortsätter casinona att marknadsföras på tvivelaktiga sajter och sätt.
I kölvattnet från den rådande debatten om att slopa spelmonopolet fortsätter onlinecasinona att frodas på den svenska marknaden på nätet. Men det är inte bara frid och fröjd för dessa casinon då de under den senaste tiden fått utstå en hel del kritik för sina många olika sätt att marknadsföra sig själva på, trots att de egentligen inte ens får finnas på spelmarknaden. Något som till och med gått så långt att spelbolagens ägare faktiskt tar avstånd från sättet som deras casinon marknadsförs på eftersom att reklamen allt som ofta finns att hitta på en hel rad tvivelaktiga sajter på nätet. Bland annat hittas reklam för olika bolag på otillåtna sajter såsom både pirat- och streamingsajter samt att man i vissa fall även marknadsför sig med sms-påminnelser eller till och med telefonsamtal som påminner om olika bonusar man kan hämta.
Får inte marknadsföra sig på traditionella internetsidor
I Dagens Industri skriver man bland annat om hur spel- och bettingbolag faktiskt inte får marknadsföra sig på vanliga internetsidor såsom hos Google eller Facebook. Så är det av den enkla anledning att både Google och Facebook kräver att bolagen som annonserar hos dem ska ha giltig licens, men eftersom att spelmonopol fortfarande råder i Sverige är detta alltså inte möjligt för spelbolagen. Därför är andra sajter på nätet istället platser man vänder sig till. Det har fått flertalet ägare och intressenter i spelbolagen att se rött. Omdömet från exempelvis Handelsbanken på ämnet lyder: olämpligt och oseriöst. Flertalet andra ägare har också lagt fram krav på att spelbolagen i och med detta bör arbeta mer aktivt för att plocka ner sina annonser på denna typ av mindre önskvärda sajter.